اقتصاد دیجیتال| رمزنگاری توسعه می‌یابد تا تبادل‌های مالی ایمن شود

اقتصاد دیجیتال| رمزنگاری توسعه می‌یابد تا تبادل‌های مالی ایمن شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79633
فناوری رمزنگاری این امکان را ایجاد می ‌کند که معاملات ارز دیجیتال با استفاده از نام مستعار، به صورت ایمن و بدون نیاز به اعتماد صورت گیرد.

این امکان زمانی مهم تر نشان می دهد که تمام این فرآیند، بدون نیاز به بانک یا واسطه صورت می گیرد. رمزنگاری، دانش روابط امنیتی است که از آن به ‌عنوان روش ذخیره و انتقال داده ‌ها به شکلی متفاوت استفاده می ‌شود به ‌طوری‌که فقط افراد مجاز می ‌توانند به آن دسترسی داشته یا اینکه آن را پردازش کنند.

جهت گیری علمی رمزنگاری بر الگوریتم ‌های رمزنگارانه حول دشواری محاسباتی متمرکز است که از لحاظ نظری و به شکل مشورتی قابل حل نیستند. رمزنگاری علاوه بر حفاظت از داده ‌ها در برابر سرقت یا تغییر، می‌‌تواند به منظور عملیات تایید نیز به کار رود.

 

تبادل اطلاعات ایمن میان دو یا چند نفر

به بیان ساده تر، رمزنگاری به علم و عمل ارسال پیام‌ ها یا اطلاعات رمزشده و ایمن بین دو یا چند شخص اطلاق می شود. فرستنده، پیام را به صورت رمز در می آورد که همین باعث می ‌شود محتوای پیام از شخص و طرف سوم مخفی بماند. سپس دریافت کننده، پیام را رمزگشایی می ‌کند و مجددا آن را به صورت خوانا و آشکار در می آورد.

یکی از پرکاربردترین زمینه های استفاده از رمزنگاری، در حوزه رمزارزها است. رمزارزها از رمزنگاری استفاده می کنند تا این امکان ایجاد شود که معاملات به صورت بی نام، ایمن و بدون نیاز به اعتماد باشند.

در این فرآیند، شخص لازم نیست چیزی راجع به یک شخص بداند تا بتواند به صورت ایمن با او معامله داشته باشد. مزیت دیگر نیز آن است که شخص به بانک، شرکت صادرکننده کارت اعتباری، دولت، یا هر طرف سوم دیگری به عنوان واسطه نیاز ندارد.

 

گستردگی فعالیت

البته ارز دیجیتال تمام زمینه های بهره برداری از رمزنگاری نیست. کامپیوتر ما و شبکه ‌هایی که به آن متصل است، دائما در حال رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات هستند به طوری که از هر جستجوی ما در گوگل گرفته تا هر ایمیلی که می ‌فرستیم، شامل آن می شود.

طی سالیان گذشته، مسائل حول رمزگذاری، به عنوان یکی از نیازهایی شناخته می شود که با توسعه فناوری ‌های ارتباطی به یکی از دغدغه‌ های مهم امنیتی در کشور بدل شده است. در این زمینه، ستاد توسعه فناوری ‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با خلاقیت برخی شرکت های دانش بنیان، راهکارهای مطمئنی را برای تامین امنیت اطلاعات، ارتباطات و تبادلات الکترونیکی ارائه داده اند تا سلامت بیشتری از این رهگذار نصیب اقتصاد دیجیتال کشور شود.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

17# 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
تلاشی دانش‌بنيان؛ شیوه‌های نوین به یاری رمزنگاری ایمن آمد
تلاشی دانش‌بنيان؛ شیوه‌های نوین به یاری رمزنگاری ایمن آمد
99/06/11 - 11:03
اقتصاد حمل‌ونقل ریلی در بازار داخلی و بین‌المللی توسعه می‌یابد
اقتصاد حمل‌ونقل ریلی در بازار داخلی و بین‌المللی توسعه می‌یابد
98/03/07 - 09:34
فعالیت در حوزه فناوری‌های مالی در اقتصاد کشور تأثیرگذار است
فعالیت در حوزه فناوری‌های مالی در اقتصاد کشور تأثیرگذار است
97/04/12 - 18:00
بیشتر بخوانیم